oldtimer opel forum

het forum voor de opel oldtimers. Schrijf je in en help jezelf en anderen om deze mooie oldtimers op de weg te houden, doormiddel van kennis, onderdelen en contacten. Hoe meer actieve leden, hoe meer kennis. WELKOM !
Het is 11 sep 2010 01:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Elektrolytisch ontroesten van onderdelen
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 13:20 
sr. member
sr. member

Nou bij deze dan een nieuw onderwerp aangemaakt vanwege de vele vragen die er zijn omtrent het elektrolytisch ontroesten.
Ben lekker bezig met de Kadett, maar zo kom ik niet aan werken toe :D

Wat je nodig hebt:
1. Te ontroesten onderdelen, die hebben de meesten onder ons genoeg, denk ik.
2. Een bak met water
3. Een zakje soda (te koop bij elke supermarkt)
4. Een metalen plaat die als tegenelektrode dient (ook wel anode genoemd)
Omdat de anode net zo hard wil gaan roesten als dat het te ontroesten onderdeel ontroest wordt, is het aan te bevelen om een anode van RVS (plaat) te nemen. Deze tast namelijk niet aan.
5. Een gewone 12V acculader die minstens 6A kan leveren.

Recept:
1. Vul de bak met lauw water los hierin een wat sodakristallen op. (1 of 2 kopjes op ca. 50 liter).
2. Plaats de anode in de bak met water/soda oplossing, de beste plaats is tegen de rand, omdat je er dan de minste last van hebt.
3. Plaats het te onroesten onderde(e)l(en) in de bak met water/soda oplossing. Het te ontroesten onderdeel en anode moeten elkaar "zien" dus tegenover elkaar plaatsen. Beste afstand tussen onderdeel en anode is ongeveer 10cm...15cm.
4. Sluit de PLUS pool aan op de anode en MIN pool op het te ontroesten onderdeel. Stekker van acculader in het stopcontact en onroesten maar.
Zodra het gaat borrelen en er ontstaat wit schuim, dan weet je dat je goed bezig bent. Na 12 uur is dit schuim wit/bruin van kleur!
5. Normaal gesproken is een onderdeel ontroest na ca. 12 uur, zo niet dan nogmaals 12 uur in het bad.

That's it!

Nogmaals een opmerking omtrent het elkaar raken van het te ontroesten onderdeel en de anode, dit mag nooit en te nimmer gebeuren!
Je kunt dan net zo goed beide polen van de acculader op het te ontroesten onderdeel aansluiten.
Je maakt dan kortsluiting en je acculader zal dit niet leuk vinden!

Gr. Sjaak

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 14:53 
sr. member
sr. member

Intressant topic . Maar voor een bumper heb je wel een erg grote bak en rvs plaat nodig :D En ik neem aan dat het ontroeste onderdeel ook direkt na het bad in de roestwerende primer e.d. moet of valt dat mee ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 15:29 
hero member
hero member

hier mijn opstelling en resultaat:
Afbeelding

rechterstuk voor en linker stuk na de behandeling
Afbeelding

Afbeelding

en uiteindelijk in epoxy gespoten:
Afbeelding

ivm direct spuiten, ik heb dat niet gedaan...
Gewoon voor het spuiten nog even met de slijptol erover zodat alle eventuele vliegroest eraf is en dan ontvet en gespoten ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 17:19 
sr. member
sr. member

sr1977 schreef:
Intressant topic . Maar voor een bumper heb je wel een erg grote bak en rvs plaat nodig :D En ik neem aan dat het ontroeste onderdeel ook direkt na het bad in de roestwerende primer e.d. moet of valt dat mee ?

Ik heb de vooras van de Kadett in twee delen ontroest, eerst links en toen rechts.
Wat ik altijd doe is nadat de delen uit het ontroestingsbad komen is afspoelen met schoon water en schuursponsje (om resten van de soda-oplossing en losse roest weg te spoelen).
Direct daarna droogblazen met verfbrander of fohn en dan in de primer. Doe je dit niet dan krijg je al snel vliegroest, want je hebt te maken met zuiver schoon metaal zonder enige bescherming.

Wat ook kan als je een groot onderdeel in delen ontroest is het deel wat al ontroest is inspuiten met een beetje WD40 of iets dergelijks. Voordat je dan het geheel in de primer spuit eerst even goed ontvetten.

Gr. Sjaak

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 19:39 
hero member
hero member

mijn setup :DAfbeelding

Afbeelding

ik zoek nog een stukje op mijn kadett wat origineel is

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 20:03 
hero member
hero member

hehe, heb ik ook aan gedacht, we hebben hier enkele van de die emmers staan waarvan ik het deksel hebt gebruikt.
Maar denk niet dat mamie het zou appreciëren als ik die verroest achterlaat :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 20:26 
hero member
hero member

ik heb een oude rvs boiler open geslepen die had ik nog staan
van het klussen

Afbeelding

ik zoek nog een stukje op mijn kadett wat origineel is

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2008 23:55 
hero member
hero member

Interessant topic, binnenkort staan er overal in Nederland van die pruttelpotjes :D :D :oke:

Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]